Home » Campania “Alcoolul la volan este un accident”

Campania “Alcoolul la volan este un accident”

Descriere campanieAparitii mediaGalerie foto
AFISE-A4-page-003Campania Alcoolul la volan este un …Accident! este prima campanie initiata si sustinuta de psihologi acreditati de Colegiul Psihologilor din Romania in specializarea psihologia transporturilor. Prima intrebare care apare este aceea “De ce alcoolul este un accident?” Si am putea oferi raspunsul aici pe mai multe directii:

  • accident personal – deoarece judecatile personale (de valoare) au cedat si au fost substituite cu unele de asumare a riscurilor;
  • accident social – deoarece constiinta sociala nu genereaza atitutini suficiente/eficiente in descurajarea acestei deviante;
  • accident legislativ – in conditiile in care legea (va) permite conducerea sub influenta alcoolului.
  • accident financiar – deoarece costurile unui accident sunt inestimabile in cazul pierderilor de vieti omenesti, greu de estimat in cazul invaliditatii si extrem de mari in cazul interventiilor medicale si recuperatorii!

Care este scopul acestei campanii? Este o alta intrebare care se pune in acest context. Campania vizeaza atat dezvoltarea unor conduite preventive in trafic prin informarea si responsabilizarea opiniei publice referitoare la conducerea sub influenta bauturilor alcoolice cat si schimbarea comportamentelor si atitudinilor care au la baza cognitii disfunctionale care afecteaza siguranta rutiera. In acest context sunt relevante studiile care demonstreaza legatura dintre comportamentul de asumare a riscului in trafic si atitudini. Legatura dintre schimbarea atitudinii si imbunatatirea sigurantei in trafic vizeaza doua aspecte. In primul rand ca exista o relatie de cauzalitate intre atitudini si comportamente , iar in al doilea rand, daca pot fi influentate atitudinile participantilor in trafic si daca exista modalitati de schimbare a atitudinilor. Atitudinile sunt influentate de experienta si invatare, adica este posibil sa modificam atitudinile prin utilizarea unor informatii adecvate si prin masuri educationale, ceea ce si-a propus ca si scop si prezenta campanie.

Avand in vedere faptul ca, la nivel mondial, ONU a adoptat si lansat, in urma cu cativa ani, decada sigurantei rutiere, care are ca scop reducerea constanta a numarului de accidente de circulatie, la care si Romania este, de altfel, parte. Asistam la tragedii, personale sau familiale, care au ca si cauza consumul de alcool si conducerea autovehiculelor sub influenta bauturilor alcoolice. Primele evenimente ale acestei campanii s-au desfasurat in luna iulie in judetul Bistrita Nasaud, de catre initiatorul acestui proiect psiholog pr. Simionca Ionel, Bistrita Nasaud, fiind continuata in Constanta de catre psih. pr. dr. Mihaela Rus, conf. univ. dr. la Universitatea Ovidius din Constanta, Facultatea de Drept si stiinte Administrative si in judetul Prahova de catre psiholog Florina Denisa Bulgaru.

In luna octombrie campania coordonata de psih.pr. Simionca Ionel si psih.pr.dr. Mihaela Rus s-a derulat la Bucuresti sub patronajul Colegiului Psihologilor din Romania si Uniunea Camerelor Bilaterale de Comert din Romania, in cadrul The third International Symposium on Traffic Psychology and Human Resources (ISTPHR), organizat la Bucuresti in perioada 23-25 octombrie 2014.

Partenerii acestui proiect au fost institutiile implicate in accidentele rutiere, respectiv Serviciul de Ambulanta, Serviciul rutier din cadrul Inspectoratelor judetene de politie, Politia locala, Colegiul Psihologilor din Romania.

Înapoi
« 1 de 2 »